Thanks for three things FAB:
-- The PJ proof mark on a 1907 Ideal. I would never have thought one could find PJ that late. I wonder if the numbers behind PJ might be the J powder number variant identified by Journee? And I think all of us are surprised.
-- The French phrase for "sunken rib" which will be added to our vocabulary.
-- And the "crown over F" black powder proof mark. I have been unable to find a date for it. There must be a more complete Saint-Etienne proof mark list someplace. So that gun is a Manufrance with a chamber measurement in mm with with an 1896 proof mark. This does call into question the 1889-1912 postulation we made about chamber lengths only in cm.

I believe there is someone who is an expert on Saint-Etienne gun production. I will try to have my in-laws make some inqueries.

- - - - - - - -translation- - - - -

Merci pour trois choses FAB:
-- Le PJ poinçon sur un 1907 Ideal. Je n'aurais jamais pensé qu'on pourrait trouver PJ aussi tard. Je me demande si les chiffres derrière PJ pourraient être la variante du nombre de poudre J identifiée par Journee? Et je pense que nous sommes tous surpris.
-- L'expression française pour "sunken rib" qui sera ajoutée à notre vocabulaire.
-- Et, le poinçon F couronné pour la poudre noire. Je n'ai pas pu trouver une date pour "F". Il doit y avoir quelque part une liste d'épreuves plus complète de Saint-Etienne. Donc ce fusil de chasse est un Manufrance avec une mesure de chambre en mm avec un poinçon de 1896. cela remet en cause la postulation de 1889-1912 que nous avons faite sur les longueurs de chambre uniquement en cm.

Je crois qu'il y a quelqu'un qui est un expert de la fabrication d'armes à Saint-Etienne. Je vais essayer de demander à ma belle-famille de me renseigner.

Last edited by Argo44; 01/13/22 02:10 PM.

Baluch are not Brahui, Brahui are Baluch